DE RUIMTE IN DE KERK IS CORONAVEILIG Uitgebreide informatie over de concerten vindt u op www.bachstad.eu
*The legacy of Bach met Frauke Elsen op 12 september om 19.30 uur.
*Uitzendbureau Bach met Bach-Plus op 11 oktober om 16.00 uur. Geannuleerd
*Kuijken Ensemble met een Mozartprogramma op 13 november om 19.30 uur.
U kunt een plaats reserveren via een mail aan Jonn@Bachcomite.nlU krijgt van hem een bevestiging.
Ook zonder reserveren kunt u komen. Er is genoeg plaats.
Alleen is er dan het (theoretische) risico dat alle plaatsen bezet zijn.
Tickets € 15,- Betaling aan de deur. Indien mogelijk gepast.
U bent hartelijk welkom
PROGRAMMA
John Jenkins Air - Air – Air - Rant - Air – Saraband (1592-1678) Traditional Mary Scott Tarquinio Merula Sonata Prima (1594/5 - 1665) (Venetië 1624) Matthew Locke Consort of Two Parts, For several Friends: (1621/2 – 1677) Pavan – Ayre – Courante - Saraband Giovanni G. Kapsberger Toccata e (ca. 1580 – 1651) Gagliarda Passacaglia (Rome, 1626 en 1640) Biagio Marini Romanesca (1594 – 1663) (Venetië 1620) Nicola Matteis - Preludio (c. 1650 – ca 1714) - Sonata (Adagio) - Aria Amorosa - Giga. Al Genio Turchesco (Ayres for the Violin, Londen 1676 – 1685)
UITVOERING
Het duo Fred Jacobs & Lidewij van der Voort
OVER HET CONCERT
Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij is lid van The Gabrieli Consort and Players en het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging.
Jacobs is veelvuldig te gast op belangrijke festivals voor oude muziek in Europa en de Verenigde Staten. Hij werkte met dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Christopher Hogwood, Ton Koopman, Ivor Bolton, Andrew Parrott, Marc Minkowski en Richard Egarr. Hij geeft masterclasses rond het Franse Air de Cour, het Engelse luitlied (o.m. met Emma Kirkby) en de Italiaanse monodie. Jacobs is als docent luit en theorbe verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.
Lidewij van der Voort groeide op met barokmuziek. Tijdens haar studie moderne viool in Amsterdam werd het haar duidelijk dat de oude muziek ook haar artistieke toekomst zou worden. Ze ging zich specialiseren bij Sigiswald Kuijken in Brussel en bij violisten als John Holloway, Reinhard Goebel, Enrico Gatti en Roy Goodman. Ze was jarenlang eerste viool van het European Union Baroque Orchestra en speelde al snel bij de grote Europese barokorkesten: Academy of Ancient Music, Les Musiciens du Louvre, Musica Antiqua Köln, Anima Eterna, De Nederlandse Bachvereniging, B’Rock, The King’s Consort, en Capriccio Sravagante.
Lidewij speelt op een Amsterdamse viool van Hendrik Jacobs van het eind van de 17de eeuw.
1. Praeludium en Fuga in D dur BuxWv 139 Dietrich Buxtehude (1637-1707)
2. Arietta met variaties Johann Pachelbel (1653-1706) (Kistorgel)
3. Concerto del SignMeck (appropriatoall’ Organo) Johann Gottfried Walther (1648-1748) (Allegro-Adagio- Allegro)
4. Choralvorspiel ‘Herr Christ, der einig Gottes Sohn’ BWV 55 Johann Sebastian Bach (1685-1750)
5. Uit Suite du Deuxieme Ton Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) - Plein Jeu - Duo - Basse de Trompette - Recit de Cornet - Caprice
6.Morceau pour L’ Elevation en Mi Guillaume. A Calvière (1695-1755)
7. Preludium en Fuga in G dur BWV 541 Johann Sebastian Bach (1685-1750)
OVER HET CONCERT
De Aardenburgse Organist Ad van de Wegebrengt een verrassend programma met muziek uit de barok. Naast Bach, die op het orgel excellent klinkt, is er nog heel wat andere Barokke orgelmuziek, wier klankkleuren optimaal op het Flentrop-Reilorgel te horen kunnen worden gebracht. Het wordt dus een concert met spetterende orgelmuziek.
Er wordt geopend met een werk van Dietrich Buxtehude. Geen enkel probleem voor Bach om een voetreis te maken van 400 kilometer naar Lubeck om Buxtehude live te horen spelen. Hierna een klein maar fijn werk, de Arietta met variaties van de Zuid-Duitse organist Johann Pachelbel, de componist van de beroemde canon. Voor deze gelegenheid gespeeld op een klein kistorgel. Van Johann Gottfried Walther (1648-1748) is het werk Concerto del SignMeck (appropriato all’ Organo) dat in werkelijkheid een transcriptie is van een concerto van niemand anders dan Antonio Vivaldi!
Natuurlijk ontbreekt Bach niet. Van hem, het minder bekende Choralvorspiel ‘Herr Christ, der einig Gotte sSohn’ BWV 55. Van de Duitse barokmuziek gaan we naar de Franse barokke tierelantijnen. Van Louis-Nicolas Clérambault (1676-1749) horen we een aantal delen uit zijn Suite du Deuxieme Ton. Guillaume - Antoine Calvière (1695-1755) is een minder bekende Franse sterorganist. Van hem wordt uitgevoerd zijn melancholisch klinkende Morceau pour L’ Elevation en Mi. Als uitsmijter speelt organist Ad van de Wege een knaller: Bachs Preludium en Fuga in G dur. Spetterende barokmuziek met spanning tot de laatste noot.
Bernd van Hulle
OVER HET CONCERT
Nog dik in de zomer beleven wij het mysterie van de barok. Programma:- Charles Avison: concerto grosso nr. 5 - Edward Elgar: variaties op een eigen thema (arr. L.Bernstein) - De “neo” suite: een suite in 6 delen (Dans concertant: Igor Stravinsky (arr. B. Van Hulle) Aria: Kryzstof Penderecki Dans: Igor Stravinsky Gavotte: Igor Stravinsky (arr. J. Verswijvel) Dans: Igor Stravinsky Ciaconna: Kryzstof Penderecki Dans concertant: Igor Stravinsky)